Startsidan
Till salu






SORTERA

När jag får hem ett paket eller har köpt en barndomssamling direkt av originalägaren så sorterar jag allt.

Vad som är Mattel och inte och vad som hör ihop med vad. När det är gjort skriver jag upp allt i detalj i ett dokument och det har jag gjort sen 2000. Allt jag köper och säljer.

Därefter tar jag bort det som jag tycker är fixa/skrot och slänger även en del. Funderar på vad jag själv ska behålla och vilka set som ska säljas kompletta eller med flera delar i alla fall.

Väljer de clone/hemsytt jag tycker är roliga eller fina och som jag vill försöka sälja.

Småsakerna och dockorna hamnar i lådorna på hurtsarna och kläder i trälådor eller i en kartong om det mycket.

Efter fotograferingen så lägger jag småsaker i de blå lådorna eller i en väska med små fack som jag köpt för det behovet.

Även kompletta set och kläder/saker på budgivningssidan läggs i de blå lådorna.







 


RENGÖRA/ÅNGA

Någon vecka innan utlägg väljer jag ut vilka dockor/kroppar och huvuden som ska ut på budgivning och gör rent dem. Jag gör rent dem så pass att jag kan se eventuella defekter och så att ni som köper lättare ser skicket. Mer noggrann rengöring får köparen stå för.

Sen ångar jag de kläder som är aktuella och rengör skor och småsaker i plast om det behövs. Kollar även om jag missat något på ett plagg eller sak och om jag i så fall väljer att lägga dem i en fixalott istället. Brukar alltid bli en del.


FOTOGRAFERA/BILDBEHANDLA

Jag börjar alltid med det som ska ut på budgivningssidan eftersom jag kan göra resten när jag väl fått ut det som ska budas på.

Brukar ta 2-3 dagar att fotografera allt beroende på årstid, väder och ork. Vill gärna ta alla bilder i dagsljus. Fotograferar helst med min kamera men måste ibland använda mobilen också.

Kollar på plagget eller dockan och försöker ta kort på ev. defekter.

För sedan över alla bilder till datorn.

Ändrar storlek på alla bilder och det går som tur är att göra på många samtidigt. Sen måste alla bilder döpas så jag hittar dem. Därefter går jag igenom bilderna för att se att de är tillräckligt bra och om jag behöver ta om något kort.

Mitt bildbehandlingsprogram är inte kompatibelt med programmet jag gör sidan i, så alla stående bilder måste jag ta en kopia av, annars lägger de sig ned på sidan. Jag gör det samtidigt som jag går igenom alla bilder så att det inte blir dubbeljobb.

Sen ska alla huvudbilder få en liten kopia. Det är den bilden ni klickar på för att få se stora bilder och läsa om skicket.

Jag kan göra alla liggande på en gång och alla stående på en gång så det går ganska fort. Därefter ska alla bilder sorteras in mappar på datorn. En mapp per sida förutom budgivning som jag har flera mappar på för att underlätta för mig.


ARBETA MED SJÄLVA SIDORNA

De små bilderna ska placeras ut på varje sida. Lägger ibland ut på samtliga huvudsidor innan jag börjar med själva sidorna men det beror på vad jag känner för. Tar lång tid oavsett.

När jag lagt ut de små bilderna skriver jag namn, vad det är och vad det kostar under varje bild. Detta går inte att göra flera i taget och det är fler än hundra bilder varje gång jag lägger ut nytt. Jag kan kopiera själva namnet men måste ändå klistra in det manuellt under varje bild.

Sen börjar jag arbetet med själva sidorna; de som ni ser när ni klickar på de små bilderna.

Tar fram en tom sida och lägger in bilder och beskrivning. Därefter länkar jag den till lilla bilden. Så jag måste alltså varje gång klicka på VARENDA liten bild och sen skriva in vad den ska länka till.

När det är klart så ska alla bilder och alla sidor, förutom själva huvudsidorna (vintage Barbie, budgivningssidan osv) föras över i ett särskilt program så att det kommer ut på nätet. Detta går rätt fort. Jag kan skicka över allt utom huvudsidorna flera dagar innan utlägg så det är bra.

Precis på klockslaget det ska läggas ut för jag sen över alla huvudsidor och det är då ni kan se allt.

Kollar i mobilen att jag kan se alla småbilder och kan jag inte det går jag in i programmet och rättar till det.


SKRIVA IN BUD och SVARA PÅ MAIL EFTER UTLÄGG

Buden kommer ju då och då under hela veckan sidan är öppen så det är inte så stressigt. Men jag måste själv skriva in alla bud, inget går automatiskt. Sparar alla bud som jag kan godta i en mapp på datorn så att jag inte missar något.

Efter utlägg får jag galet många mail. Sitter oavbrutet i 1-2 timmar och svarar så det är det stressigaste momentet.

När jag får ett mail skriver jag upp köparens namn och vad de vill köpa på en post-it-lapp. Hinner jag skriver jag även in priset direkt för att bespara mig lite jobb senare.

Det gäller att jag är skärpt och har bra minne så att jag direkt kan svara på om sakerna är sålda eller inte utan att behöva kolla på sidorna.

Försöker också att då och då hinna med att skriva såld på det som är sålt och sen uppdatera alla sidor så ni ser.

Halvtimmen innan stopptid på budgivningssidan är det nästan så jag vill gå och vila istället.

Är så många som skickar in flertalet bud på slutet och det finns ingen chans för mig att hinna skriva in alla innan tiden är ute men jag gör mitt bästa. Återigen vill jag påpeka att jag gör allt själv och inget går automatiskt.


RENSKRIVA ALLA KÖP

Det brukar bli en paus i mailströmmen någon timme eller två och då passar jag på skriva rent alla post-it-lappar.

Underlättar om jag gör det samma dag eftersom min handstil nästan är oläslig och väntar jag för länge vet jag kanske inte vad det står.

Är också bra ifall någon vill veta vad de har köpt.

Varje lapp/bunt är en person. Så många brev och paket blir det. Oftast runt 25-40 st.





EFTER STOPPTID

Då skriver jag in alla slutbud som jag godtar och skriver såld under. De som inte fått bud alls eller för låga, skriver jag ett fast pris på.

Dubbelkollar att jag verkligen har en köpare för varje vinnande bud och att jag vet vem.

Går in i programmet jag gör sidan i och för över sidan. Mailar sedan att sidan är uppdaterad.

Tar emot mail från de som vill köpa till fast pris.

Sitter sen till och från hela kvällen och svarar på mail.


SKRIVA UT FÖLJESEDLAR OCH ADRESSER

Samma dag eller dagen innan jag packar skriver jag ut följesedlar. Den fungerar som plocklista för mig och som checklista för er, så jag skulle inte kunna vara utan den.

Tar en bunt och skriver in vad den köparen ska ha, skriver ut, skriver under och sätter post-it-lapparna på följesedeln så jag vet vem jag ska packa åt.

Därefter skriver jag ut samtliga adresser, även till de som ska ha spårbart.

Givetvis har jag alla adresser inskrivna i ett dokument och kopierar de aktuella adresserna.


ANTECKNA VAD VAR OCH EN SKA BETALA

För varje följesedel som jag skriver ut passar jag samtidigt på att anteckna slutsumman och skriver in det på min lista över köparna.

Så att jag vet att alla betalat och att de betalat rätt summa. En del betalar för lite och en del för mycket men de flesta betalar rätt.


PACKA

Sen är det "bara" att packa...

Skickar alltid i nya bubbelpåsar och oftast även nya plastpåsar. Lägger aldrig kläder löst in en bubbelpåse.

Att jag föredrar bubbelpåsar är för att de skyddar mot regn och snö och går ytterpåsen sönder håller bubbelplasten kvar sakerna i påsen.

Innan jag börjar så sorterar jag följesedlarna i fyra högar; liten påse, mellanpåse, stor påse eller kartong och spårbart.

Packar alltid spårbart sist eftersom det kräver ett extra moment.

Flyttar ut de blå hurtsarna i hallen till den arbetsyta med hurtsar (se högre upp) som jag packar allt på.

När jag packar är den grejor överallt men jag har koll - oftast. Är så klart inte ofelbar och ibland skickar jag fel eller glömmer kvar något.

 
SKRIVA UT TILL ALLA SOM SKA HA SPÅRBART

Detta moment tar lite tid och det brukar vara 10-15 personer som vill ha spårbart. Eftersom detta ger merarbete så vore jag tacksam om alla som väljer spårbart också håller koll på var brevet/paketet är. Sitter man bara och väntar på avin är det bara onödigt jobb för mig.

När jag packar till de som ska har spårbart tejpar jag fast adresslappen lite löst och använder den sen när jag skriver in uppgifterna på PostNord. Är också så klart för att jag inte ska blanda ihop paketen.

Betalar och skriver ut alla adresslappar och tejpar fast dem.


GÅ TILL POSTOMBUDET

Lägger alla försändelser i två stora Clas Ohlson-kassar. Gå iväg med det första lasset före 13 och nästa lass runt 15.

Pustar ut och hoppas att alla blir nöjda.